9 onmisbare tips voor het schrijven van een krachtig persbericht

Opent je bedrijf een nieuwe vestiging, lanceer je een innovatief product of wijzig je na jarenlang ondernemen je bedrijfsnaam? Pak dan direct je kans om aandacht te genereren voor jouw bedrijf en deze zo eens goed in de spotlight te zetten. Hierbij is een krachtig persbericht met een hoge nieuwswaarde onmisbaar.

Het doel van een persbericht is het publiek op een aantrekkelijke wijze te informeren over een belangrijke ontwikkeling. Op deze manier wordt er gezorgd voor gerichte aandacht en interesse bij of overtuiging van lezers.


Maar hoe schrijf je een krachtig persbericht?

Een interessant, opvallend persbericht dat direct de aandacht trekt bevat een originele, nieuwswaardige boodschap, is helder, bondig en aantrekkelijk geschreven én moet in een paar zinnen de essentie van de gebeurtenis aanduiden.

Koffie & persberichten

Je moet je voorstellen dat journalisten en redacteuren dagelijks flinke hoeveelheden persberichten te verwerken krijgen. Daarom is het noodzakelijk om er al gelijk uit te springen. Maar hoe zorg je daar nou voor?

Zorg als eerst altijd voor een heldere indeling. Deze bestaat doorgaans uit vier onderdelen:

Kop

De kop van het bericht geeft in het kort het belangrijkste nieuws weer. Ook is het cruciaal dat de kop aantrekkelijk geformuleerd wordt. Stel jezelf hierbij de vraag: wat is het belangrijkste nieuws?

Lead

In deze intro staat kort en bondig de belangrijkste nieuwselementen: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe? Door (in sommige gevallen) een interessant detail te benoemen wordt de lezer geprikkeld om verder te lezen.

Bericht

Begin met een krachtige eerste zin waarin nogmaals de belangrijkste informatie behandeld wordt. Vermeld vervolgens meer achtergrond en licht zaken toe.

Afsluiting

Noteer hier de informatie die uitsluitend bestemd is voor journalisten. Scheid dit stuk met een horizontale streep van de rest van het persbericht, noteer vervolgens: ‘Noot voor de redactie’. Dit betekent dat het ‘niet voor publicatie’ is. Voor meer informatie kun je vervolgens relevante namen (inclusief voornaam), functie(s), telefoonnummers, emailadressen en de website van de organisatie benoemen.

persbericht

 

Naast deze onmisbare basis van het persbericht, zijn er nog een hoop andere zaken waar je aandacht aan dient te besteden om een krachtig persbericht te schrijven. Check daarom ook zeker de onderstaande praktische tips bij het schrijven van je persbericht. Deze adviezen helpen om je persbericht direct te laten opvallen bij de journalist:

9 tips voor een krachtig persbericht:

  • Typ je persbericht altijd direct in het veld waar je de mail opstelt en stuur deze niet (bijvoorbeeld in een Word-document) mee als bijlage.
  • Begin altijd bovenaan met het woord ‘Persbericht’ (bij voorkeur volledig in hoofdletters). Hoe simpel het ook klinkt, het wordt vaak vergeten terwijl het zo belangrijk is. Het is op deze manier namelijk direct duidelijk voor de journalist dat het om een persbericht gaat.
  • Zorg in je mail voor een duidelijke, korte onderwerpregel (nieuws in het kort).
  • Een aantrekkelijk persbericht is oprolbaar. Dit wil zeggen dat in de eerste alinea de meest relevante informatie wordt genoemd en dat je de relevantie per alinea gelijkmatig afbouwt. Dit geeft de journalist de mogelijkheid om je bericht eventueel in te korten, mocht er te weinig ruimte zijn voor het volledige bericht.
  • Benoem in de lead altijd de 5 W’s en H. Geef dus antwoord op de volgende vragen: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.
  • Vermijd marketingtaal en/of jargon. Anders haken journalisten al snel af.
  • Wil je dat jouw persbericht pas op een specifieke datum wordt geplaatst (meestal binnen 1 à 2 dagen na verzending), dan wil je je bericht dus onder embargo versturen. Vermeld dan direct bovenaan de pagina ‘Onder embargo’ of ‘Niet publiceren voor…’ met vervolgens de gewenste datum en het eventuele tijdstip van publicatie.
  • Zorg voor goede bereikbaarheid door het vermelden van voldoende contactgegevens voor eventuele vragen van journalisten. Hiervoor is het gedeelte ‘Noot voor de redactie’ geschikt. Doorgaans vinden journalisten het een pré om voldoende contactmogelijkheden te hebben, dus je doet er goed aan hier meerdere emailadressen en mobiele telefoonnummers te formuleren.
  • Wees spaarzaam met het meesturen van bijlagen. Zorg dat ze altijd relevant zijn (denk bijvoorbeeld aan foto’s of een bijbehorend rapport) en let erop dat de bijlagen vooral niet te groot zijn.

 

Zelf aan de slag!

Ben je enthousiast geworden en wil je graag aan de slag met het schrijven van je persbericht, maar heb je toch twijfels en wil je het bericht laten checken voordat je het de wereld instuurt? Bureau Britt denkt graag met je mee! Van taalcheck tot het volledig opstellen van een persbericht, het kan allemaal. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met mij op of bekijk mijn dienstenpagina!

Britt

No Comments

Post a Comment