De verborgen kracht van marketing en reclame

We weten allemaal dat marketing en reclame bedoeld zijn om ons te beïnvloeden, om te zorgen dat wij uiteindelijk overgaan tot koop van een product of dienst. Je zou denken dat als je dit eenmaal doorhebt, je er dan niet gevoelig meer voor bent. Maar dat is lang niet altijd zo.


Koopmotieven

Kijkend naar een standaard en zichtbaar verkoopgesprek, blijkt het een voorwaarde voor het beïnvloedingsproces dat een organisatie de behoeften van de (potentiële) klant begrijpt en mogelijkheden ziet en benut om zo op deze behoeften in te spelen. Organisaties vragen zichzelf continu af: ‘Wat heeft de klant van ons nodig om over te gaan tot de (online) koop van onze diensten/producten?’
Vertrouwen speelt hierbij een sleutelrol, daarnaast zijn prijs, persoonlijk contact, aanzien, comfort en veiligheid enorm belangrijk. Door verder op deze zaken in te gaan en de klant van heldere uitleg te voorzien kun je als verkopende partij invloed uitoefenen op de overwegingen en het interne proces van de klant, waardoor de klant sneller tot aanschaf overgaat. Maar ook de kracht van recensies als verkooptool dient zeer zeker niet onderschat te worden. Uit verschillende onderzoeken blijkt keer op keer dat positieve recensies zorgen voor een stijging in de verkoop van dat specifieke product of die specifieke dienst. Een uitgesproken negatieve reactie kan daarentegen een nog grotere invloed hebben dan een positieve reactie (Frankwatching, 2013; Insocial, 2016).

 

Overduidelijke reclame op Piccadilly Circus, London

Overduidelijke reclame-uitingen @ Piccadilly Circus, London.

Verborgen, geheime reclameboodschappen

Koopmotieven zoals zojuist beschreven zijn vrij bekend bij het grotere publiek. Maar er zijn ook minder gangbare, verborgen boodschappen in marketing en reclame te vinden. Deze boodschappen worden ‘subliminal messages’, oftewel ‘subliminale boodschappen’ genoemd. De term subliminaal is afkomstig uit het Latijn: sub staat voor ‘onder’ en limen betekent ‘grens’. Subliminale waarneming ligt onder onze bewustzijnsgrens en wij kunnen dit soort signalen dus niet bewust waarnemen, zelfs niet als het bekend is dat deze boodschappen er zijn. Op onbewust niveau wordt deze informatie wel geregistreerd (Kijkmagazine, 2014).

Subliminale boodschappen kunnen bestaan uit tekst, afbeelding of bewegend beeld en hebben een grote invloed op het onbewuste proces van beslissingen nemen, met name op het gebied van meningsvormingen en gevoel (Marketingfacts, 2015; Psychologist World).

Een dergelijke boodschap kan bijvoorbeeld via televisie worden uitgezonden. Een videobeeld bestaat vaak uit 26 fragmenten per seconden. Zodra in één van die fragmenten een bepaalde boodschap wordt geplaatst, zoals reclame, neemt de kijker deze informatie niet bewust maar juist onbewust op. Zo werd er in de jaren 50 al geëxperimenteerd met subliminale beelden van Coca Cola in bioscoopfilms, waardoor de verkoop van Coca Cola in de pauze met 18% toenam (Kijkmagazine, 2014).

Tijdens de Bush-campagne (1e termijn) zijn de republikeinen betrapt op het gebruik van subliminale boodschappen. In hun marketingmateriaal zijn subliminale beelden gevonden van ‘democRATS’, waarbij democraten op grafische wijze als ratten werden vertoond. Hierdoor wordt door je onderbewuste een link gelegd tussen democraten en ratten.

FedEx logo, reclame

Naast subliminale beelden zijn er ook veel andere soorten subliminale boodschappen te onderscheiden. Zo is het logo van vervoersmaatschappij FedEx een heel bekend voorbeeld. Het logo wordt zelfs gezien als één van de beste logo’s ter wereld. Dit heeft niet zozeer met de kleur te maken of met de letters en indeling, maar juist met de verborgen pijl tussen de ‘E’ en ‘x’ (Ipsis).

Toblerone logo, reclame

Ook wordt het logo van het Zwitserse chocolademerk Toblerone vaak als voorbeeld aangehaald. In de berg boven de merknaam is een beer te zien. Met deze beer wordt naar een aantal zaken verwezen, zoals naar de bekende honingsmaak van de Toblerone chocolade. Maar de beer is ook een verwijzing naar de Zwitserse stad Bern, ook wel stad van de beren genoemd. In de stadsvlag van Bern is er een beer te zien en de letters B, E, R, N zijn in de merknaam verwerkt. De stad is eveneens de thuisbasis van Toblerone (Gewoonvoorhem, 2017).

Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden van verborgen boodschappen te bedenken. Ik kan verklappen dat in het logo van Bureau Britt geen subliminale boodschap zit 😉

Ken jij toevallig nog andere subliminale boodschappen die ingezet worden voor de marketing of reclame van een merk? En zou jij een subliminale boodschap toepassen om je doelgroep onbewust aan te spreken en zo te laten kiezen voor jouw merk, dienst of product? Laat het mij weten in een reactie!

 

Britt

No Comments

Post a Comment