Even offline? No big deal!

Raak jij in de stress als je een paar dagen offline bent geweest op social media? Ben je bang dat klanten hun interesse verliezen en direct naar de concurrent rennen? Dan wordt het tijd voor een andere kijk op zaken. Te veel online zijn kan namelijk juist tegen je gaan werken. Velen van jullie zullen het ongetwijfeld niet met mij eens zijn, maar ik ben het in de laatste weken anders gaan zien.


Altijd maar zichtbaar…

Je komt ze overal op internet en in vakbladen tegen; marketing- en communicatiegoeroe’s die de nadruk leggen op het belang van online zichtbaarheid van ondernemers: post regelmatig, het liefst dagelijks, én blijf in contact met je klant! Natuurlijk hebben ze een punt. Maar toch ben ik zelf voor een lichte nuance in deze denkwijze. Oftewel: even offline? No big deal!


On the move

Social Media drukte

Ik zal niet beweren dat ik geen stress of druk heb gevoeld bij een periode van inactiviteit op mijn social mediakanalen. Sterker nog: zeer recentelijk heb ik mij nog heel druk gemaakt omdat ik al een paar weken niets had gepost. Totdat ik mijn social media openbaring kreeg.

Ik typ deze blog op mijn nieuwe, tijdelijke werkplek: aan mijn moeders keukentafel. De laatste weken waren ontzettend druk en chaotisch omdat wij verhuisd zijn. Alex en ik hebben een nieuwbouwhuis gekocht waar wij over een paar maanden intrekken. Superleuk en spannend allemaal! Tot die tijd wonen we bij mijn moeder in. En die verhuizing hebben we gelukkig net achter de rug. Met alles wat daarbij kwam kijken, lag mijn prioriteit even niet bij mijn social media.


Een tijdje offline, is dat erg?

Een pauze, een periode van rust of gewoon even stilte. Noem het hoe je het wil noemen. Ik was in ieder geval de afgelopen maand niet veel online te vinden. Sommige ondernemers zullen zich erover verbazen en sceptisch zijn, maar in mijn ogen was deze periode juist verfrissend! Maar wel pas toen ik het gestresste gevoel compleet had losgelaten.

Tussen het inpakken en het regelen door dacht ik met enige regelmaat: “Sh*t, ik moet echt wat posten!” Maar mijn hoofd zat overvol en mijn creativiteit was ver te zoeken. Het ging op een gegeven moment zelfs zo ver dat ik ’s nachts wakker lag en ideeën probeerde af te dwingen voor een leuke originele social mediapost. Daar bereikte ik mijn grens: ik kwam tot het besef dat ik liever wekenlang niets postte, dan dat ik saaie, inspiratieloze berichten zou plaatsen. Want je kunt je afvragen: wat is dan nog de meerwaarde?

Post alleen als je iets te vertellen hebt! Dat is mijn devies. Ik loop te vaak tegen berichten aan die van mij echt niet hadden gehoeven. Berichten die eerder irritatie bij mij oproepen dan een andere (positieve) emotie. Of Facebookgebruikers die zo vaak iets posten dat je niet om ze heen kunt. Is het slim om zoveel online te zijn? Ik denk van niet. Vraag je bij iedere post af: Boeit dit mijn klant en heeft hij/zij hier iets aan? En bovenal: vind je het zelf interessant?


Mini retraite

Ik heb na mijn verhuizing een week puur voor mijzelf gereserveerd, zodat ik even goed kon bijkomen van alle hectiek en drukte rondom de verhuizing, kon wennen aan mijn nieuwe plek en mijn ritme kon hervinden.

Offline tijd - Britt in het bos

Sommigen gaan voor zo’n retraite naar Bali, ik had deze keer gelukkig genoeg aan mijn zolderkamer, mijn yogamatje, een goed boek en het bos 😉

Ik merkte – nadat ik genoeg (offline) rust- en ontspanningsmomentjes voor mijzelf had ingepland – dat ik weer in mijn flow begon te komen en dat ik de inspiratie, creativiteit en energie weer voelde stromen.

Voor mij is het dus goed geweest om een paar weken offlinetijd te nemen. Eerlijk gezegd vond ik het heerlijk en rustgevend om even niet zo gefocust te zijn op de meldingen van Facebook en Instagram die dagelijks binnenkomen. Ook ben ik tegelijkertijd wat minder intensief bezig geweest met Whatsapp en met mijn mail. Ik heb hierbij uiteraard wel prioriteiten gesteld (door middel van een dagelijkse korte scan), zodat ik niets belangrijks heb gemist.


Hoe pak jij het aan?

Offline tijd - Zonsondergang in het bos

Hoe zorg jij dat je, als ondernemer, in deze huidige tijd van continue communicatiestromen, voldoende tot rust komt en bij jezelf blijft? Denk jij dat het nemen van een pauze op social media slecht is voor je business of ben je van mening dat het juist een positieve uitwerking kan hebben?

Britt

No Comments

Post a Comment