Hoe maak je van stress je vriend?

Stress PopartJe kent het vast wel: zenuwen en spanning voorafgaand of tijdens een moeilijk tentamen, een belangrijk gesprek, een presentatie of een sollicitatie. Of het continue knagende, gespannen gevoel dat je ontzettend veel moet doen in heel weinig tijd. Stress ontstaat in allerlei verschillende situaties en heeft overduidelijk invloed op je lichaam. Stress zou volgens velen gevaarlijk en schadelijk zijn voor je gezondheid en zelfs tot een vroegtijdige dood kunnen leiden.


How to make stress your friend

Deze week zag ik een interessant filmpje op YouTube over het effect van stress op je gezondheid, maar had een compleet andere invalshoek dan de doorsnee ‘stress’ informatie die je online vindt. Psychologe Kelly McGonigal bekijkt stress op een verrassende, vernieuwende manier en onderbouwt dit met duidelijke argumenten.

 

Bekijk hier het filmpje van Kelly McGonigal:

Kelly McGonigal stelt dat stress alleen gevaarlijk is als je het zelf als gevaar beschouwt. Dus het idee van stress kan je ziek maken. Wanneer je in een stressvolle situatie zit reageert je lichaam dusdanig zodat je helemaal klaar bent voor de uitdaging, door onder andere je hartslag te verhogen en te zweten. Zodra je dit beseft, erkent en je de reactie van je lichaam echt als hulpmechanisme ziet, wordt je stressreactie gezonder.


Sociaal door stress

Daarnaast belicht zij nog een totaal ander aspect van een stressreactie: stress maakt je sociaal. Dit heeft alles te maken met het (stress)hormoon oxytocine. Dit neurohormoon, dat vrijkomt als je iemand knuffelt, verhoogt je empathie en stelt de sociale instincten van je brein bij. Zo bereidt het je voor op handelingen die relaties versterken. Hierdoor wil je mensen waar je van houdt helpen en steunen. Door je biologische stressreactie wordt je aangezet om je te uiten en iemand te vertellen hoe je je voelt. Ook zorgt je stressreactie ervoor dat je het merkt als iemand ergens mee worstelt, zodat je in staat bent elkaar te steunen.

Oxytocine heeft als belangrijke opgave je cardiovasculaire systeem te beschermen tegen stresseffecten. Het is een natuurlijke ontstekingsremmer die helpt je bloedvaten te ontspannen tijdens een stresservaring. Het hormoon heeft ook een zeer positief effect op je hart. Doordat je hart receptoren heeft voor dit hormoon, helpt oxytocine je hartcellen te regenereren en te genezen van schade door stress. Alle fysieke voordelen van oxytocine worden versterkt door sociaal contact en sociale steun. Door het zoeken van contact met anderen of het krijgen/geven van steun onder stress, wordt er meer van deze hormonen afgegeven. Hierdoor wordt je stressreactie gezonder en herstel je sneller na stress. Je veerkracht neemt dus toe.


Mijn kijk op zaken

Britt met stress

Ik vind de manier waarop Kelly McGonigal stress benadert interessant en verfrissend. En het is natuurlijk helemaal top dat zij uitkomsten van verschillende wetenschappelijke onderzoeken als onderbouwing gebruikt voor haar standpunten. Dit filmpje was voor mij vooral een eye-opener omdat ik zelf altijd al van mening ben geweest dat stress van grote invloed kan zijn op je gezondheid, maar aan de andere kant geloof ik ook in wilskracht, visualisatie, de zogeheten ‘Power of Suggestion’ en het zelfherstellend vermogen van je lichaam. Je instelling en manier van leven heeft zoveel effect op de wijze waarop je met tegenslagen omgaat en ik geloof dat je zelf hiermee ook veel invloed kan uitoefenen op veel verschillende uitdagingen die je tegenkomt in je leven.

Ik probeer het effect van stress bij mijzelf altijd te beperken door bijvoorbeeld even afstand te nemen van een situatie, tot rust te komen met wat (buik)ademhalingsoefeningen of een concreet plan van aanpak te maken om zo de stress te reduceren.

Maar als ik eerlijk ben lukt het mij ook niet altijd om te ontstressen. Daarom vind ik dit filmpje ook extra waardevol en ga ik zeker mijn best doen om een vriendschap met stress op te bouwen.

Hoe zit het eigenlijk met jou? Heb jij veel last van stress? En wat is jouw manier om hiermee om te gaan? Denk jij dat je na het zien van het filmpje anders kan omgaan met stresssituaties in jouw leven? Ik ben benieuwd 🙂

Britt

No Comments

Post a Comment