Hoe schrijf je een goede webtekst?

Het schrijven van een goede, pakkende tekst is een flinke opgave. En dan is het schrijven van webteksten al helemaal een vak apart. Er zit een wereld van verschil tussen het opstellen van een ‘gewone’ tekst of een tekst voor op een website.
Er zijn dan ook veel punten te benoemen waarop je kunt focussen om een effectieve webtekst te schrijven. Ik zal in deze blog de belangrijkste punten met je delen.


De eerste indruk telt

Eerste indruk van een webtekst

Een goede eerste indruk van jouw website en teksten is essentieel om bezoekers op je website te houden. Uit vele onderzoeken blijkt dat de aandachtsspanne van een gemiddeld persoon zo’n acht seconden is. Het is dus enorm belangrijk om binnen die korte tijd de websitebezoeker ervan te overtuigen om op je website te blijven.

Websitebezoekers scannen alle informatie op internet vluchtig en beoordelen dan direct op relevantie. Geef de bezoeker in de eerste zinnen van jouw webtekst een reden om verder te lezen. Het gevoel wat de websitebezoeker in die paar seconden krijgt is namelijk allesbepalend voor hoe hij over jouw tekst, website en organisatie denkt.

Ook voor je vindbaarheid bij zoekmachines als Google (SEO) is een snelle positieve beoordeling onmisbaar. Hoe beter je webtekst aansluit op een specifieke zoekopdracht, hoe hoger deze in de zoekresultaten staat. Zorg dus dat de eerste indruk de moeite waard is!


Zo schrijf je een goede webtekst!

Doelgroep en doel van je webtekst:

Houd bij het schrijven van je webteksten altijd in gedachten voor welke doelgroep je schrijft. Je doelgroep is sterk van invloed op je onderwerpkeuze en op je manier van schrijven.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Hoe bereik ik mijn doelgroep met mijn webtekst?
  • Wat vindt mijn doelgroep interessant?
  • Wat weet mijn doelgroep over het onderwerp?
  • Wat wil ik mijn doelgroep vertellen?

 

Als je je doelgroep helder voor ogen hebt is het belangrijk om je onderwerpen, woordgebruik en zinsopbouw op je lezers af te stemmen. Daarnaast is het belangrijk dat je jezelf tijdens het schrijfproces continu afvraagt of je tekst nog steeds relevant is voor je doelgroep.

Daarnaast is het zinvol jezelf af te vragen wat het doel is van jouw webtekst. Wil je de lezer uitsluitend informeren of wil je de lezer juist aanzetten tot een actie, zoals bijvoorbeeld de aankoop van een product of dienst? Als je iets wil verkopen, gebruik in je tekst dan een duidelijke ‘call to action’! Dit is een oproep aan de lezer om tot een actie over te gaan. Naast de aankoop van een product kan deze actie ook betrekking hebben op het aanvragen van informatie, het maken van een afspraak of het verzoek iemand te volgen op social media.

Webtekst delen met Social Media

Zoektermen en vindbaarheid

Als je tekst helemaal af is en online staat, wil je dat jouw tekst gelezen wordt door jouw doelgroep. Het is dus noodzakelijk dat je tekst makkelijk gevonden wordt! Naast het promoten van je webtekst op verschillende social mediakanalen wil je ook dat je tekst hoog scoort in de zoekresultaten van Google.

Relevante zoektermen dragen bij aan de vindbaarheid van jouwwebpagina in Google. Zorg dus dat jouw zoektermen de lading van jouw tekst dekken en ook voldoende in de tekst terugkomen. Maar pas wel op dat je het niet overdrijft, want een te hoge zoektermendichtheid in je webtekst wordt door Google opgemerkt en beoordeeld als een pagina die voor uitsluitend voor zoekmachines geschreven is, in plaats van voor websitebezoekers. En dat heeft een nadelig effect op de ranking in Google.

Google zoekresultaten van je webtekst

Cursief of vetgedrukte woorden worden beter opgemerkt door zoekmachines. Het kan dus een goede keuze zijn om de belangrijkste zoektermen in jouw tekst een paar keer cursief of vet weer te geven. Houd hierbij wel in gedachten dat een overdaad aan cursieve en vetgedrukte woorden de leesbaarheid van je tekst kan schaden.

Originaliteit loont! Het geniet natuurlijk altijd de voorkeur om je eigen teksten te schrijven en niets over te nemen van andere websites. Naast dat het niet toegestaan is om teksten zonder toestemming over te nemen van andere websites, is het ook nog eens slecht voor je vindbaarheid. En daarnaast is toch ook veel leuker om je eigen teksten te schrijven!


Aandachtspunten voor een goede webtekst:

  • Gebruik één tot drie zoektermen als fundament voor je webtekst en laat deze terugkomen in de (tussen)koppen en drie tot vier keer in je platte tekst.
  • Kies voor korte zinnen, geschreven in actieve vorm (vermijd worden en zullen) waarin je je lezer direct aanspreekt.
  • Checklist webtekstZorg voor relatief korte alinea’s door overbodige informatie te schrappen.
  • Houd het doel van je tekst tijdens het schrijfproces continu in de gaten.
  • Let op een goede en duidelijke structuur.
  • Houd je tekst toegankelijk door gebruik van eenvoudige taal en zo min mogelijk jargon.
  • Blijf consequent met je taalgebruik (bijvoorbeeld ‘u’ of ‘je’).
  • Maak je (informatieve) tekst minimaal 300 woorden lang, omwille van de vindbaarheid.
  • Schrijf je eigen tekst en kopieer niets van andere websites.
  • Zet zoektermen soms in vet- en cursieve tekst (maar niet te veel).
  • Gebruik opsommingstekens.
  • Gebruik tags.
  • Formuleer een ‘call to action’ in je tekst.
  • Verwijs mensen naar relevante andere pagina’s binnen je website met (deep)links voor bijvoorbeeld meer informatie (maximaal twee tot drie links per tekst).
  • Gebruik relevantie afbeeldingen voor een betere vindbaarheid en een beter ogende tekst. Gebruik ook alternatieve tekst bij afbeeldingen (alt tags).

 

Heb je ondanks mijn adviezen en tips toch nog twijfels over je webteksten en kun je wel wat hulp gebruiken? Heb je een specifieke vraag of wil je meer informatie? Ik help je graag verder! Neem gerust contact met mij op of neem een kijkje op mijn dienstenpagina.

Britt

No Comments

Post a Comment