Het positieve effect van persoonlijke marketing

Het is voor ondernemers al jaren een belangrijke trend in de marketingwereld; het personaliseren van de communicatie naar je (potentiële) klanten. Bekende voorbeelden van dit soort persoonlijke marketing zijn de e-mails met op de klant afgestemde aanbiedingen van de Albert Heijn naar aanleiding van aankopen die de klant doet met de persoonlijke bonuskaart of de verjaardagsmail van Bol.com met een felicitatiefilmpje en een persoonlijke kortingscode.

Dat het werkt is inmiddels wel duidelijk, maar wat houdt deze persoonlijke marketing nou eigenlijk precies in en waarom werkt het zo effectief? Laten we hier eens wat dieper op in gaan…


Ken je klant!

Persoonlijke marketing, in het Engels ‘Personalized Marketing’, ‘Customer Marketing’ of ‘One-to-one Marketing’, is kortgezegd de persoonlijke berichtgeving met betrekking tot producten, merken of evenementen die relevant zijn voor één specifiek persoon. Hiermee is persoonlijke marketing het tegenovergestelde van massamarketing.

Het internet heeft heel wat deuren geopend voor de ontwikkeling van persoonlijke marketing. Door het surfgedrag van klanten te volgen kunnen er vervolgens specifieke, op de klant afgestemde suggesties of aanbiedingen worden gedaan.

Persoonlijke marketing - Albert Heijn mail

Het draait allemaal eigenlijk vooral om één helder doel: Ken je klant! Er zijn − zeker sinds de opkomst van het mobiele tijdperk en social media − talloze manieren voor bedrijven ontwikkeld om klantgerichte, persoonlijke data en inzichten in kaart te brengen.

Vervolgens gaat het erom wat er met die informatie wordt gedaan. Met behulp van een goed Customer Relationship Managementsysteem (CRM) verzamel je op een strategische wijze relevante relatie- en klantinformatie, om deze vervolgens in te zetten om tot een betere en diepgaandere relatie met je klanten te komen en daarmee de winstgevendheid van je organisatie te verbeteren.

Hoe succesvol de inzet van deze klantinformatie uiteindelijk is hangt af van verschillende voorwaarden waarbinnen een passende persoonlijke marketingstrategie wordt georganiseerd. Hierbij is de keuze van het juiste moment, het juiste kanaal en de juiste boodschap essentieel.


Waarom werkt persoonlijke marketing?

Persoonlijke marketing - Bol.com mail

Het is logisch dat een gepersonaliseerd bericht beter ontvangen wordt door een klant dan een standaard benadering. De sleutel hierbij ligt bij het principe dat een organisatie zodanig inspeelt op het gevoel en op de emotie van de ontvanger, waardoor de boodschap meer tot leven komt en een veel grotere doelgroep aanspreekt. Vervolgens wordt het bericht hierdoor weer door meer (potentiële) klanten onthouden en gedeeld op verschillende kanalen, waaronder social media.

Naast een toename in populariteit en naamsbekendheid, zorgt een effectieve inzet van persoonlijke marketing ook voor een grotere omzet bij organisaties (met name in de Retail branche). Uit een groot aantal onderzoeken blijkt namelijk dat er tot 40 procent meer aankopen worden gedaan bij organisaties die hun klanten op een persoonlijke manier benaderen.


Hoe werkt het voor mij?

Ik voel zelf heel veel voor een persoonlijke benadering. Mijn bedrijf staat juist voor die personal touch die ik zelf zo hoog in het vaandel heb staan. Daarnaast houd ik van eerlijkheid, transparantie en openheid bij het doen van zaken.

In mijn social media-uitingen en op mijn website probeer ik op een levendige, originele en persoonlijke manier contact te leggen met mijn doelgroep. Ik geef aan waar ik zelf mee worstel of waar ik juist enthousiast van word, waar ik mijn doelgroep graag mee zou willen helpen of wat mijns inziens belangrijk is voor mijn doelgroep op het gebied van communicatie, social media en marketing. Ook deel ik graag tips en weetjes of nieuwe ontwikkelingen binnen mijn vakgebied.

In mijn overleg met klanten of samenwerking met andere ondernemers geef ik graag net dat beetje extra op het gebied van persoonlijke communicatie. Ik wil degene die tegenover mij zit echt leren kennen, zodat ik weet wat er in deze persoon leeft en wat zijn of haar drijfveren zijn. Op zo’n moment borrelen onder andere de volgende vragen bij mij op: Wat zijn jouw verwachtingen, dromen en wensen? Hoe zie jij het resultaat voor je en ook vooral de weg ernaartoe? Wat vind jij bij jouw bedrijf passen en wat zijn jouw precieze doelstellingen? Hoe kunnen wij samen naar deze doelstellingen en het resultaat toewerken?

Ik geloof oprecht dat je als ondernemer je klant pas echt goed van dienst kunt zijn, als je ook echt de tijd neemt om je in je klant te verdiepen om hem of haar echt te leren kennen!

Britt

2 Comments

Post a Comment